Flytt av phpBB-forum till nytt - Tips på hosts m.m.?

Skapa en tråd här om du vill ha hjälp med att exempelvis skapa en logotyp, egna rank-bilder eller installation av MODdar eller hela forum. Denna kategori är enbart avsett för förfrågan om tjänster - gratis eller mot betalning, och skall ej förväxlas med supportforumet. Du får enbart göra förfrågan här, inte annonsera dina tjänster.

Moderator: Moderatorgrupp

Kategoriregler
Skapa en tråd här om du vill ha hjälp med att exempelvis skapa en logotyp, egna rank-bilder eller installation av MODdar eller hela forum. Denna kategori är enbart avsett för förfrågan om tjänster - gratis eller mot betalning, och skall ej förväxlas med supportforumet. Du får enbart göra förfrågan här, inte annonsera dina tjänster.

Flytt av phpBB-forum till nytt - Tips på hosts m.m.?

Inläggav Pettersson » 2011-02-08 17:10

Jag har ett forum i phpBB2 som tillhandahålls av Inventforum ( http://scaleracers.inventforum.com/ ) OBS! För stunden ligger skiten nere... Det startades 2006 och vi har ca 670 medlemmar totalt, dock är kanske hälften vad man kan beskriva som aktiva. Forumet inriktar sig på modellbygge av bilar i skala 1/24-1/25.

Har varit less på den obefintliga supporten och alla små irriterande saker, så nu vill jag flytta hela rasket till ett nytt forum. Jag har tillgång till att göra backup av databasen, sen vet jag inte vad mer man behöver för att flytta över alla trådar och all information till ett nytt forum i samma mall, fast med ny host. Någon som vet om det går? Vi har under åren byggt upp en ganska omfattande informationsbas som jag gärna vill behålla så gott det går. Vet inte om det går att konvertera till phpBB3 från 2:an och samtidigt få med alla trådar etc.?

Helst av allt skulle jag vilja få forumet integrerat med en egen hemsida (behövs egentligen bara en förstasida man kan uppdatera med nyheter, länkar, kalender m.m.), men i huvudsak är det forumet jag vill få till det bättre. Finns någon vettig gratistjänst för detta (forum24, phpbb2.se m.m.) eller kan någon rekommendera en annan lösning (om vi hittar en bra lösning så är jag såklart villig att öppna plånboken :) )? Huvudsaken jag kan ha kontroll över forumet (utseende m.m.) och att "host":en är någon man kan lita på och med bra support när det kommer till det tekniska som jag ej behärskar. Själv är jag grön på detta och har ingen kunskap när det kommer till ettor och nollor :)

Tack på förhand!
Pettersson
Ny medlem
Ny medlem

Re: Flytt av phpBB-forum till nytt - Tips på hosts m.m.?

Inläggav Pettersson » 2011-02-10 13:24

Det börjar bli lite små-bråttom att hitta en lösning nu.

Jag är inne på att skaffa en användare på Surftown och lägga upp forumet där. Det finns dock några frågor jag vill reda ut innan dess.

Jag har ju backup-filen (SQL och GZ) från gamla forumet, men inte tillgång till några andra phpBB-filer. Vill ju helst ha forumet i phpBB3! Då till en av mina funderingar; Kan jag ladda ner phpBB2 och lägga upp på serverplatsen, sen föra över SQL-filen (backupen) till forumet? Behövs GZ-filen, vad har den för funktion? Om man får den operationen att fungera så ska man väl sedan kunna ladda hem phpBB3 och göra en konvertering av databasen från phpBB2. Eller tänker jag fel? Kan inget om sånt här, men tänkte försöka lära mig.

Mycket tacksam för hjälp!
Pettersson
Ny medlem
Ny medlem

Inläggav Holger » 2011-02-15 09:06

Hej,

köp domän hos one.com och flytta dit (hjälper gärna till, PMa mig) med phpBB2 till att börja med.

Hälsningar
Holger
Holger Gremminger :: gillar phpBB2, ingen vän av phpBB3.
Ingen support via PM!

Automatiserad backup av din databas med MYSQLdumper! Nu med helsvenskt gränssnitt.
Nytt: http://www.mysqldumper.se!
Användarvisningsbild
Holger
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inläggav Birre » 2011-03-13 14:57

Det du gör för att flytta över hela databasen är helt enkelt att logga in som administratör. Detta gör du först med ett administratörskonto och sedan, längst ner på forumet, klickar du på "Go to administration panel". Inne i administrationen skall du kunna se "backup database" till vänster(om du kör den vanliga admin templaten). Du kör sedan en full backup, startar ditt forum på surftown genom administrationspanelen, bygger upp samma design, ämnen och så vidare och går sedan till samma ställe som du körde en full backup i administrationen och klickar på "restore database". Nu skall du få upp alla topics som är inlagda och kunna börja om från början.
Kom dock ihåg att om du ändrar domän är diu tvungen att skicka ut ett massmail till alla användare att du nu flyttar forumet till en ny domän för annars förlorar du en massa användare.
Lycka till och behöver du mer hjälp så svara på inlägget skall jag försöka hjälpa dig.
Birre
Ny medlem
Ny medlem

Inläggav Holger » 2011-03-14 09:40

Jo, det är ju standardproceduren ... men den kommer sällan att lyckas på grund av server-timeout (tid eller memory). Samma sak med backup/återställning via phpmyadmin.
Senast redigerad av Marcus 2011-03-14 10:00, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Citera mindre... ;-)
Holger Gremminger :: gillar phpBB2, ingen vän av phpBB3.
Ingen support via PM!

Automatiserad backup av din databas med MYSQLdumper! Nu med helsvenskt gränssnitt.
Nytt: http://www.mysqldumper.se!
Användarvisningsbild
Holger
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Återgå till Hjälp sökes!