Konstigt problem

Diskussion av datorer, inte bara i rent tekniska aspekter utan även i politiska och filosofiska.

Moderator: Moderatorgrupp

Konstigt problem

Inläggav Naturen » 2008-08-01 01:24

Hej!
Vet inte hur jag ska börja, eller vet inte ens om jag skriver nu på rätt plats.
Jo det är så, att jag har en vän till mig som ville starta en stor hemsida och var redo att betala jävligt mycket för det.
Han hörde att det finns duktiga programmerare i egypten så han åkte ditt för att prata med de, och det gjorde han.
Han fick en server från de samt att de skulle programmera han sida helt och ahn skulle få den klart från de.
Jo han fick den nu klart och fin,och han har nu betaltde summan de kom överens om.
Problemet är att de vägrar ge han ftp och admin uppgifterna! vilket han har rätt till att som ägare ha.
Han har försökt med de, men nej inget vidare...de vägrar.
Varför vägrar de? Jo vi tror bara för att när han vill lägga till något extra i sidan, så vill de fixa det gör att få betalt
Frågan är nu, vad kan han göra för att få sina rättigheter som damin?
Användarvisningsbild
Naturen
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Re: Konstigt problem

Inläggav tumba25 » 2008-08-01 02:00

Han får väl börja med att läsa avtalet han har med dom. Om det står någon om detta i den. Har han inget skriftligt avtal kan det vara svårt, han får väl kontakta en advokat i Egypten. Dom anger säkert en orsak till att dom inte vill ge honom informationen.

Fick han servern? Köpte eller hyrde han den inte? Det kanske handlar om något delat webbhotellkonto där han hyr plats?

/J
Bild
Developer at phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? Kontakta mig, för en offert.
Användarvisningsbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inläggav Naturen » 2008-08-01 03:24

Hej!
han kom överens med de att när han betalt färdigt det han ska betala, så "skulle" han få allt.
Men tyvär han fick inget, han åkte net till egypten för 2 veckor sen för att prata med de, och de så att han får den hem skickat till sverige..men men de ljög..för han får aldrig något.
han har betalt ganska mycket..
Användarvisningsbild
Naturen
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Marcus » 2008-08-01 09:12

Tycker det var ett par underliga saker...

1. Varför betala hela summan för något man inte fått? T.ex. är det kanske smart att betala för 50% före och 50% efter leverans, då delar man som köpare/säljare risken. I större avtal är det brukligt att ha flera avstämningspunkter, där köparen betalar X% av köpeskillingen vid dessa punkter (förutsatt att punkten i sin helhet är uppnådd). En punkt kan också vara att just avtal är träffat, för att täcka säljarens initiala kostnader, t.ex. anskaffninga av server m.m.

2. Varför åkte han hem utan uppgifterna? Om det nu var problem med att få dem, och han beslutade sig för att lägga X kronor på att åka ner (en extra kostnad) så borde han ju inte åkt hem utan dem.

3. Varför anlita någon i Egypten? Menar, det kan knappast varit för att det blev billigare. När man lägger på bara de två flygresor som du omnämner här så skenar väl priset iväg grymt, eller?

Skulle ju också tippa på att det är egyptisk lagstiftning som i botten styr denna affär, då det är säljarens bostadsort som fastställer vilka lagar och regler som gäller. Huruvida de får göra som det gjort behöver med andra ord inte rimma med vad vi i Sverige är vana vid...

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarvisningsbild
Marcus
Administratör
Administratör

Inläggav Kail » 2008-08-01 12:57

Om din vän är egyptier och vet hur landets lagstiftning och dess kultur kring hur man gör affärer fungerar så kan det kanske vara en god idé att vända sig till programmerare där. Jag vet dock att Egypten inte har världens bästa rättsäkerhet (och bryter även regelbundet mot de mänskliga rättigheterna, fängslar de som kritiserar regimen mm) och att man antagligen har en ganska liten chans att sätta dit någon i domstol såvida man inte är jäkligt rik och har gott om vänner.

Mitt råd är att han kontaktar en advokat i Sverige som även känner egyptisk lagstiftning. Det kommer nog kosta en hel del, 100 - 200 tkr minst men om det verkligen handlar om mycket pengar kan det vara värt det. Alternativt betalar han en hacker att bryta sig in i deras server och ta koden, det är antagligen billigare men också illegalt.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Användarvisningsbild
Kail
Administratör
Administratör

Inläggav Naturen » 2008-08-01 14:29

Hej marcus!
Ja vi har ränkt på det du säger, och problemet är att han betalade första summan och andra skulle han betala då han "skulle få uppgifterna" !! vilken vid denne punkt blev han blåst.

2- jo hans tanke var att de kunnde arabiska och de i egypten hade möjligheten att starta sidan på arabiska och svenska, så att han blev vlåst här med för att han trode att de gör jobb som ingen annan kan.

Jo han åkte hem hefter att han blev lovad att de skulle skicka hem uppgiftern och man inte kunne ge de i hands!

Hej Kajl!

A han e halv egyptier, och som du säger, det är ganska lågt chans att nå domstolen och han vill inte ha problem bara för en .. hemsida men samtidigt vill han inte förlora allt han betalt.

Ahndra allternativet var bra"hack" tror du verklingen att man klarar av den? och kan det kosta?
Användarvisningsbild
Naturen
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Peetra » 2008-08-01 15:24

Kanske inte så bra att börja spekulera om kostnaden för olaga hackningar här. ;)
Användarvisningsbild
Peetra
Översättare - Ledare
Översättare - Ledare

Inläggav Kail » 2008-08-01 17:06

Instämmer med Peetra. Jag kan ingenting om sådant tyvärr. Det gäller att ha rätt kontakter.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
Användarvisningsbild
Kail
Administratör
Administratör

Inläggav Naturen » 2008-08-01 17:24

hekt rätt..får nog fördjupa mig lite mera
Användarvisningsbild
Naturen
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Marcus » 2008-08-01 17:55

Har man inte ovänner, så kan man ju skaffa... och skaffar man ovänner medvetet så bör man kanske vet vad för typ av ovänner man får.

Att hacka någons server är en rätt medveten handling för att få en ovän.

Vet du/ni vilka ni har att göra med?

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarvisningsbild
Marcus
Administratör
Administratör

Inläggav Naturen » 2008-08-01 21:46

Hej Marcus! tack just det, och jag hoppas att jag vet vem vi har att göra med.
här kan se se sidn de har gjort åt honom, och säg hur mycket den är värd!
http://www.jaliati.com
svenska: http://jaliati.com/svenska/
Användarvisningsbild
Naturen
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inläggav Kjell » 2008-08-02 09:09

Jag anser att du har ett par svar om advokater, resten tycker jag vi lämnar utanför så som hack m.m......

BW: nej jag är inte imponerad om han har betalat så mycket för den sidan och att man kan resa med flyg flera gånger etc.. Min personliga syn är att "många" skulle sälja sin mor om dom kunde i länder runt den regionen. (ingen nämnd ingen glömd)
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarvisningsbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inläggav Kail » 2008-08-02 09:42

Kjell: Ja det finns en viss affärskultur i vissa länder i Mellanöstern. Jag var i Libanon under en period och man fick räkna med att bli lurad och alltid pruta på allting - raka motsatsen mot svenska förhållanden. Att ha sociala kontrakt som vi har i Sverige där folk gör det man förväntar sig av dem utan hot (om pengar eller annat) gör det oändligt mycket enklare att leva, i alla fall för mig som är svensk. Naturens vän kan säkert koderna i Egypten och har säkert inga problem att göra affärer med egyptier, men i detta fall verkar han ha råkat på ett par riktiga rötägg.
Användarvisningsbild
Kail
Administratör
Administratör

Inläggav Kjell » 2008-08-02 10:39

Det var av den anledningen jag skrev (ingen nämnd ingen glömd), har själv arbetat i Libanon, Syrien, Egypten, Israel och en kort tid i Iran.
Edit: För att ingen ska missförstå saker: nej, jag är inte rasist, utan det är så som jag upplever det.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarvisningsbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Återgå till Datorer, Internet och programmering