Problem med MySQL!

Diskussion av datorer, inte bara i rent tekniska aspekter utan även i politiska och filosofiska.

Moderator: Moderatorgrupp

Problem med MySQL!

Inläggav Xoffis » 2009-10-04 19:48

Jag vet inte om det är riktigt rätt forum att fråga detta i men de flesta av er kör ju trots allt med MySQL så jag hoppas ni kan hjälpa till med det också! =)

Det är som så att servern kracshade fullständigt imorse, å nu så hostar jag ett LIVE forum åt en motorklubb så dom är inte alls glada vid mig...

Windows bankade ur helt, varför vet jag inte, men hur som häls, nu har jag installerat om allting å PHP, MySQL, men nu måste jag på något sätt få över databasen igen (nej, jag har ingen backup, men jag har ju däremot alla orginalfiler kvar då jag inte formaterade HDDn utan gjorde ny installationen på en annan)

jag har försökt att flytta på databasfilerna, men MySQL vägrar acceptera dem, de dyker aldrig upp i chemat...

jag måste verkligen på något sätt få över dessa databaser, annars går medlemmar å allt åt h-e...

finns det program som kan konvertera eller liknande?

Tacksam för alla svar! hoppas få någon ordning på detta innan jag blir lynchad helt...
Xoffis
Medlem
Medlem

Re: Problem med MySQL!

Inläggav Peetra » 2009-10-04 20:26

Ja-a, jag försökte också narra MySQL på min lokala WAMP installation genom att få den att ta åt sig de råa filerna, det gick inga bra, jag gick misste om allt jag inte backuppat normal väg. Jag fick in bara databasnamnen och i vissa fall även tabeller, men de var alla korrupta eller så helt tomma databaser.

databasfilerna ser ju bara ut soom NUL NUL NUL om man fösöker öppna dem i texteditor.:( Du behöver andra filer med än bara databaskatalogen, har du sett till att du har mysql-bin.nåt_nummer, mysql-bin.index, din *.pid fil, ib_logfile och ibdata också? Kanske kan lyckas, om du har dem på plats och samma mysqlversion och samma version av databasverktyget. De kan ha något annat namn med din server, jag sitter å tjuvkikar på WAMP. ;)

Lycka till!
Användarvisningsbild
Peetra
Översättare - Ledare
Översättare - Ledare

Inläggav Xoffis » 2009-10-04 22:38

Jag lyckades fixa det, kopierade "data" mappen som den va, sedan kopierade jag över hela MySQL mappen med bin å allt så funkade det fint sen! =) tackar...

men nu fick jag ett annat problem som jag inte hade innan! =(

"[phpBB Debug] PHP Notice: in file /index.php on line 86: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'Europe/Paris' for '2.0/DST' instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /index.php on line 86: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'Europe/Paris' for '2.0/DST' instead"

denna ploppar upp i lite olika filer lite överallt i forumet, märkligt då jag har kopierat över forumet i sin helhet å jag hade inte detta innan...

kan det vara nått galet med min PHP installation?
Xoffis
Medlem
Medlem

Inläggav Peetra » 2009-10-04 22:56

Ojsan. Jag vill gissa på att det är nåt i php.ini, om det är servern. Där bör finnas nåt sånt här i iallafall:

Kod: Markera allt
[Date]
; Defines the default timezone used by the date functions
;date.timezone =

;date.default_latitude = 31.7667
;date.default_longitude = 35.2333

;date.sunrise_zenith = 90.583333
;date.sunset_zenith = 90.583333

Eller så fattas modulen helt, då felmesset säger att den gissardig till Paris...?

Du kan ju också kolla upp att rad 86 i index.php verkligen ser ut som följande, vilket den nog antagligen gör:
   $now = getdate(time() + $user->timezone + $user->dst - date('Z'));

Men så kan det ju vara nåt med db:n ännu ändå. Bild
Användarvisningsbild
Peetra
Översättare - Ledare
Översättare - Ledare

Inläggav Xoffis » 2009-10-04 23:08

Googlade lite å felet ligger tydligen hos nya PHP (5.3)

lösningen jag hittade som också funkade för mig va att lägga till

// Set time zone
date_default_timezone_set('UTC');

i början på common.php

så nu ser det så fint ut igen å DB verkar ok!

Men tack för all hjälp! guld värt!

Sov gott, för det skall jag nu när jag äntligen kan!
Xoffis
Medlem
Medlem

Inläggav Peetra » 2009-10-05 07:05

Tack själv, nu vet jag vad som kan förväntas om jag uppgraderar php då. ;)
Användarvisningsbild
Peetra
Översättare - Ledare
Översättare - Ledare

Återgå till Datorer, Internet och programmering