OBS! Är det inte inga egna (eller MOD orsakade) ändringar på temat eller i språkfilerna så behöver du inte bry dig alls... Då kan du lungt bara kasta in de nya filerna där de gamla ligger, och bortse från denna "beskrivning".
Bakgrund
En kund till mig behövde uppdatera sitt phpBB3, från 3.0.1 till 3.0.5. Till på köpet var forumet MODdat. Detta är inga problem alls, så länge man bara har phpBB3 utan extra språk och/eller teman. Just denna kund hade etech som tema, och dessutom var just temat del i det som var MODdat.
Tänkte till på saken och kom fram till att det måste gå att inkludera även etech i autouppdateringen. (Jag har ju påstått det i en annan tråd, även om jag då mest gissade att det måste gå...)
Krav
Du måste ha två uppsättningar omoddade filer för ditt tema, både den som är avsedd för versionen du uppdaterar ifrån och den du uppdaterar till. I mitt fall var det alltså en version av etech för 3.0.1 (hade kvar sedan gammalt, tack och lov) och en version av etech för 3.0.5.
Gör så här
- Temat för gamla versionen lägger man in på rätt plats i strukturen under /install/update/old, i mitt fall under /install/update/old/styles/etech
- Temat för nya versionen lägger man in på rätt plats i strukturen under /install/update/new, i mitt fall under /install/update/new/styles/etech
OBS! Notera att det kan mycket väl vara fler filer i den nya versionen. - Öppna och redigera filen /install/update/index.php. Gå till slutet av filen, så bör det se ut ingefär så här (skiljer mellan version till version).
- Kod: Markera allt
'styles/subsilver2/template/viewtopic_body.html',
'styles/subsilver2/theme/theme.cfg',
'ucp.php',
'viewforum.php',
'viewonline.php',
'viewtopic.php'),
'binary' => array(),
);
?>
Här gjorde jag så att jag la till en rad för varje fil som ingick i gamla versionen (OBS! Mycket viktigt!!!).- Kod: Markera allt
'styles/subsilver2/template/viewtopic_body.html',
'styles/subsilver2/theme/theme.cfg',
// EXTRA FILER FÖR MITT EGET TEMA...
'styles/etech/template/viewtopic_body.html',
'styles/etech/template/viewforum_body.html',
'styles/etech/template/overall_header.html',
// MÅNGA FLER FILER!!!
'ucp.php',
'viewforum.php',
'viewonline.php',
'viewtopic.php'),
'binary' => array(),
);
?>
- Kör uppdateringen, och notera att du får många fler filer att "kontrollera" när phpBB Auto Update kollar filerna...
Lycka till!
/Marcus
PS!
Detta beskrivning kanske inte är optimal... men det är en början.
DS!