Auto Update - Fungerar för mer än phpBB3 grundinstallation

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att läsa våra allmänna forumregler

Auto Update - Fungerar för mer än phpBB3 grundinstallation

Inläggav Marcus » 2009-08-18 17:19

Jag har lyckats med att få phpBB att uppdatera mer än det som ingår i "grundinstallationen", dvs. extra teman eller språkfiler.

OBS! Är det inte inga egna (eller MOD orsakade) ändringar på temat eller i språkfilerna så behöver du inte bry dig alls... Då kan du lungt bara kasta in de nya filerna där de gamla ligger, och bortse från denna "beskrivning".

Bakgrund
En kund till mig behövde uppdatera sitt phpBB3, från 3.0.1 till 3.0.5. Till på köpet var forumet MODdat. Detta är inga problem alls, så länge man bara har phpBB3 utan extra språk och/eller teman. Just denna kund hade etech som tema, och dessutom var just temat del i det som var MODdat.

Tänkte till på saken och kom fram till att det måste gå att inkludera även etech i autouppdateringen. (Jag har ju påstått det i en annan tråd, även om jag då mest gissade att det måste gå...)

Krav
Du måste ha två uppsättningar omoddade filer för ditt tema, både den som är avsedd för versionen du uppdaterar ifrån och den du uppdaterar till. I mitt fall var det alltså en version av etech för 3.0.1 (hade kvar sedan gammalt, tack och lov) och en version av etech för 3.0.5.

Gör så här
  1. Temat för gamla versionen lägger man in på rätt plats i strukturen under /install/update/old, i mitt fall under /install/update/old/styles/etech
  2. Temat för nya versionen lägger man in på rätt plats i strukturen under /install/update/new, i mitt fall under /install/update/new/styles/etech

OBS! Notera att det kan mycket väl vara fler filer i den nya versionen.
  3. Öppna och redigera filen /install/update/index.php. Gå till slutet av filen, så bör det se ut ingefär så här (skiljer mellan version till version).

Kod: Markera allt
       'styles/subsilver2/template/viewtopic_body.html',
       'styles/subsilver2/theme/theme.cfg',
       'ucp.php',
       'viewforum.php',
       'viewonline.php',
       'viewtopic.php'),
    'binary'      => array(),
    );
    ?>

Här gjorde jag så att jag la till en rad för varje fil som ingick i gamla versionen (OBS! Mycket viktigt!!!).

Kod: Markera allt
       'styles/subsilver2/template/viewtopic_body.html',
       'styles/subsilver2/theme/theme.cfg',
    // EXTRA FILER FÖR MITT EGET TEMA...
       'styles/etech/template/viewtopic_body.html',
       'styles/etech/template/viewforum_body.html',
       'styles/etech/template/overall_header.html',
    // MÅNGA FLER FILER!!!
       'ucp.php',
       'viewforum.php',
       'viewonline.php',
       'viewtopic.php'),
    'binary'      => array(),
    );
    ?>

4. Kör uppdateringen, och notera att du får många fler filer att "kontrollera" när phpBB Auto Update kollar filerna...

Lycka till!

/Marcus

PS!
Detta beskrivning kanske inte är optimal... men det är en början.
DS!
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarvisningsbild
Marcus
Administratör
Administratör

Re: Auto Update - Fungerar för mer än phpBB3 grundinstallati

Inläggav Peetra » 2011-02-24 08:26

Jag lyckades inte uppdatera en stil med den här metoden. :( Jag som väntat så på att få göra det. Det är inte så enkelt att ha gamla originalfiler kvar, som man sku tro, sällan man petar ensam med forum, jhue. ;)

Jag fick felmess om att uppdateringsfilerna inte är fullständiga.

För säkerhets skull så lade jag då in alla ca 100 filerna från gamla stilen i /update/index.php, men det blev inte bättre av det. :P Jag kanske missade någon av dem ändå. :( Nu råkar det ju sig så att det inte finns så mycket stilmallsändringar för 3.0.7-3.0.8, så just nu är det inte värt besväret att börja felsöka.
Användarvisningsbild
Peetra
Översättare - Ledare
Översättare - Ledare

Återgå till phpBB 3 - Support